دسته بندی ها
محبوب ترین ها
شاید بهشون نیاز داشته باشید
عمومی / 15 آذر 1400

چگونه از فاجعه اقلیمی جلوگیری کنیم // بیل گیتس

وبلاگ شهر کتاب اهواز

بیل گیتس موسس شرکت مایکروسافت، متولد ۲۸ اکتبر سال ۱۹۵۵ است او در دانشگاه هاروراد در رشته نرم‌افزار کامپیوتر درس خوانده و هم‌اکنون جزو یکی از افراد ثروتمند جهان است. 

 گیتس از آغاز تاسیس مایکروسافت در سال ۱۹۷۵ تا سال ۲۰۰۰ یعنی به مدت ۲۵ سال مدیرعامل این شرکت بود و تا سال ۲۰۱۴ رئیس هیئت مدیره بود. او در سال ۲۰۲۰ از این شرکت کناره‌‌گیری کرد اما یکی از سهام داران عمده آن محسوب می‌شود. 

گیتس هم اکنون صاحب بنیاد بیل و ملیندا گیتس، قدرتمندترین بنیاد خیریه خانوادگی جهان است. هدف‌های اصلی بنیانگذاری این بنیاد افزایش تندرستی و کاهش فقربسیار بالا در گستره جهان است و در آمریکا گسترش‌دادن شانس‌های آموزشی و دسترسی به تکنولوژی اطلاعات و داده‌ها است. مرکز این بنیاد در سیاتل، واشینگتن در ایالت واشینگتن در آمریکا جای دارد و به‌دست سه تن از عضوهای هیئت مدیره به نام‌های بیل گیتس و همسرش ملیندا گیتس و وارن بافت اداره می‌شود.

  بیل گیتس  هیچ‌گاه پیش‌بینی نمی‌کرد که روزی کتابی درباره تغییرات اقلیمی بنویسد اما از طریق مسئله فقر انرژی با این موضوع آشنا شد. او در سفرش به آفریقا و جنوب آسیا و همچنین سفرهایی که به شهرهای بزرگ و پررونق دنیا داشته متوجه رابطه بین درامد و مصرف انرژی شده است و این را دریافته که کشورهای ثروتمند با تولید انرژی بیشتر چگونه در آلودگی هوا نقش بیشتری دارند و در مقابل فقرا چگونه از داشتن انرژی پاکی مثل برق نیز محرومند. این مسئله او را به فکر واداشته که چگونه می‌توان برای کشورها و مردم محروم انرژی بیشتری تهیه کرد بدون این که باعث الودگی هوا و تغییرات گسترده اقلیمی شود. ورود به این عرصه یعنی مطالعه درباره انرژی پاک اساس کار بیل گیتس در این کتاب بوده است: «هرقدر که می‌شد به آموختن دربارهٔ تغییرات اقلیمی ادامه دادم. با متخصصانی در حوزه‌های اقلیم، انرژی، کشاورزی، اقیانوس‌شناسی، سطح آب دریاها، یخچال‌های طبیعی، خطوط برق و سایر حوزه‌ها دیدار کردم. گزارش‌های هیئت بینادولتی تغییرات اقلیمی را مطالعه کردم که هیئتی وابسته به سازمان ملل متحد است و اجماع علمی جهانی در این حوزه را شکل می‌دهد. برنامهٔ اقلیم در حال تغییرِ زمین را تماشا کردم که مجموعه‌ای است عالی از سخنرانی‌های پروفسور ریچارد وولفسون که در قالب مجموعهٔ دوره‌های بزرگ آموزشی تهیه و منتشر شده است. کتاب هواشناسی برای احمق‌ها را خواندم که تا به امروز یکی از بهترین کتاب‌هایی است که درزمینهٔ هواشناسی خوانده‌ام.

چیزی که برایم روشن شد این بود که منابع فعلی انرژی‌های تجدیدپذیر ما ـ یعنی عمدتاً انرژی بادی و انرژی خورشیدی ــ می‌توانند در حل این مشکل کمک بزرگی بکنند، اما ما به‌اندازهٔ کافی برای گسترش استفاده از این انرژی‌ها تلاش نکرده‌ایم.همچنین برایم روشن شد که چرا این انرژی‌ها به‌خودی‌خود نمی‌توانند ما را در انتشار گازهای گلخانه‌ای به عدد صفر برسانند. باد همیشه نمی‌وزد و خورشید همیشه نمی‌درخشد و ما باتری‌های خورشیدی مقرون‌به‌صرفه‌ای نداریم که بتوانند مقدار انرژی موردنیاز یک شهر را برای مدت طولانی ذخیره کنند. به‌علاوه، فقط ۲۷ درصد از میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای از تولید برق ناشی می‌شود. حتی اگر درزمینهٔ تولید باتری‌های خورشیدی به پیشرفت‌های قابل‌توجهی هم دست پیدا کنیم، باز باید برای آن ۷۳ درصد باقی‌مانده فکری بکنیم.

در عرض چند سال، به سه نتیجه رسیدم:

۱. برای پیشگیری از بروز فاجعهٔ اقلیمی، باید انتشار گازهای گلخانه‌ای را به صفر برسانیم.

۲. باید ابزارهایی که هم‌اکنون در اختیار داریم، مثل انرژی خورشیدی و بادی را به شیوه‌های سریع‌تر و هوشمندانه‌تری به کار بگیریم.

۳. و باید فناوری‌های پیشرفته‌ای را ابداع کنیم و گسترش دهیم که ادامهٔ این مسیر را ممکن سازند.»

بیل گیتس در  کتاب چگونه از فاجعه اقلیمی جلوگیری کنیم  از نظریات و راهکارهایش برای نجات زمین از فاجعه می‌گوید. فاجعه‌ای که تغییرات اقلیم مثل گرمایش زمین و آلودگی‌هایی مثل گازهای گل‌خانه‌ای  و تاسیسات هسته‌ای باعث آن خواهند بود. بیل گیتس در مقدمه کتابش از گازهای گلخانه‌ای که مقدرای معادل ۵۱ میلیاد دارد سخن گفته و معتقد است هر کشوری باید برای رهایی از این فاجعه دست به تغییراتی دراصول و روش های خود بزند. او می‌گوید: «من باور دارم که اوضاع می‌تواند تغییر کند. در حال حاضر هم برخی ابزارهای لازم برای ایجاد تغییر را در اختیار داریم و دربارهٔ آن ابزارهایی هم که هنوز در اختیار نداریم، آموخته‌های من دربارهٔ اقلیم و فناوری باعث می‌شود بتوانیم به امکان اختراع و به‌کارگیری ابزارهای موردنیاز خوش‌بین باشیم و معتقدم اگر با سرعت کافی عمل کنیم، می‌توانیم از بروز فاجعهٔ اقلیمی جلوگیری کنیم.»

کتاب بیل گیتس حول محور پنج مورد می‌چرخد:

چرا صفر؟ در فصل ۱، بیشتر توضیح می‌دهد که چرا باید به عدد صفر برسیم، ازجمله دربارهٔ آنچه می‌دانیم (و نمی‌دانیم) دراین‌باره توضیح می دهد که چرا افزایش دما بر جمعیت سراسر زمین تأثیر می‌گذارد.

خبر بد: رسیدن به عدد صفر بسیار سخت خواهد بود. زیرا هر برنامه‌ای برای رسیدن به هر هدفی با ارزیابی واقع‌بینانه‌ای از موانع پیش رو آغاز می‌شود. در فصل ۲، به چالش‌های پیش رو نگاهی اجمالی می اندازد.

چطور دربارهٔ تغییرات اقلیمی آگاهانه گفت‌وگو کنیم. در فصل ۳، برخی از آمارهای گیج‌کننده‌ای را که ممکن است به گوشتان خورده باشد، بررسی می‌کند و برخی سؤالات را که در هر گفت‌وگویی دربارهٔ تغییرات اقلیمی به ذهن سپرده ، با شما به اشتراک می‌گذارد. 

خبر خوب: ما می‌توانیم. در فصل‌های ۴ تا ۹، حوزه‌هایی را که فناوری روز می‌تواند در آن‌ها به کمکمان بیاید و همچنین حوزه‌هایی را که نیازمند پیشرفت هستند، به‌صورت مجزا به بحث می‌گذارد. این طولانی‌ترین بخش کتاب است زیرا مباحث زیادی را پوشش می‌دهد. گیتس در این بخش می‌گوید ما برخی راه‌حل‌های موردنیاز را همین حالا تا حد زیادی در اختیار داریم و البته لازم است که ابتکارات و ابداعات زیادی را نیز توسعه دهیم و تکامل بخشیم و در چند دههٔ آینده در سراسر جهان به کار گیریم.

گام‌هایی که همین حالا می‌توانیم برداریم. در این بخش گیتس گوشزد می‌کند که همین حالا دو مورد از سه عنصری را که برای به انجام رساندن هر مسئولیت بزرگی موردنیاز است، در اختیار داریم. نخست اینکه به لطف شوروشوق فزایندهٔ جنبش جهانی، به رهبری جوانانی که عمیقاً نگران تغییرات اقلیمی هستند، از انگیزهٔ لازم برخورداریم. دوم اینکه، رهبران ملی و محلی سراسر جهان، هر روز بیشتر به ایفای نقش خودشان در این مسیر متعهد می‌شوند. بنابراین اهداف بزرگی برای حل این معضل در سر داریم. حال فقط عنصر سوم باقی مانده؛ برنامه‌ای مدون برای دستیابی به این اهداف.

بیل گیتس در فصل‌های ۱۰ و ۱۱ بر سیاست‌هایی که دولت‌ها می‌توانند اتخاذ کنند، تمرکز کرده است. در فصل ۱۲، اقداماتی را که هریک از ما در جهت رسیدن به صفر می‌توانیم انجام دهیم، پیشنهاد می‌دهد و می‌گوید شما چه رهبر حکومتی باشید چه کارآفرین یا شهروند عادی با زندگی پرمشغله و اوقات فراغت بسیار کم (یا همهٔ موارد فوق)، می‌توانید برای جلوگیری از بروز فاجعهٔ اقلیمی کاری بکنید.

 خواندن کتاب چگونه از فاجعه اقلیمی جلوگیری کنیم را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم

 علتقه‌مندان به مباحث و مسائل زیست محیطی ، اساتید دانشگاه ،  مدیران صنایع و مهندسان مخاطبان اصلی این کتاب‌هستند..

نویسنده مطلب

|

سلمان شوهانی نژاد

|

299 بازدید
{{rateValue}} از 5 هیچ امتیازی برای این کتاب ثبت نشده است امتیاز شما : {{userRate}}