دسته بندی ها
محبوب ترین ها
شاید بهشون نیاز داشته باشید
عمومی / 21 فروردین 1402

چت بات هوش مصنوعی ChatGPT تلگرام

وبلاگ شهر کتاب اهواز

معرفی چت ChatGPT

ChatGPT، نوعی ابزار پردازش زبان طبیعی یا NLP (Natural Language Processing) بر پایه فناوری هوش مصنوعی محسوب می‌شود که سطح جدیدی از ارتباط و تعامل انسان و کامپیوتر را نوید می‌دهد. چت بات هوش مصنوعی ChatGPT، می‌تواند به سوالات مخاطب خود پاسخ دهد و در انجام وظایفی مانند نوشتن ایمیل، مقاله، ارائه چکیده از یک متن، ترجمه و ... مورد استفاده قرار گیرد. از آنجایی که ربات ChatGPT در مرحله تحقیق و توسعه قرار دارد، استفاده از این ابزار فعلاً برای عموم رایگان است.

چت بات ChatGPT به عنوان بهترین ربات هوش مصنوعی توسط شرکت OpenAI ساخته شده که در حوزه هوش مصنوعی فعالیت دارد. آخرین ربات چت شرکت OpenAI، در روز 30 نوامبر 2022 (9 آذر 1401) به صورت عمومی ارائه شده است. OpenAI، دستاوردهای دیگری را در زمینه هوش مصنوعی معرفی نموده که شاید معروف‌ترین آنها موتور خلق آثار هنری موسوم به DALL·E 2 و سیستم خودکار تشخیص گفتار با نام Whisper باشند.

جالب است بدانید که OpenAI یکی از شرکت‌هایی است که ایلان ماسک، کارآفرین شناخته شده دنیای فناوری در خلق آن نقش داشته است. البته ماسک این روزها سمت و جایگاهی در این شرکت ندارد ولی همچنان به موضوعات پیرامون آن علاقه‌مند بوده و پس از عرضه ربات چت جی پی تی نیز در واکنشی، آن را به طرز ترسناکی جذاب و زیبا توصیف کرده بود.

ربات هوش مصنوعی ChatGPT 4 ، انقلابی در دنیای هوش مصنوعی

OpenAI به تازگی از ربات هوش مصنوعی GPT-4 با انبوهی از قابلیت های جدید رونمای کرده است. GPT-4 قادر است ورودی‌هایی به شکل تصویر و متن از کاربر بگیرد و متن‌های متناسب با آن تولید نماید. Open AI ادعا کرده در شش ماه گذشته روی قابل اعتماد بودن و امکان کنترل GPT-4 کار کرده و تلاش داشته تا امکان رد شدن از خطوط قرمز توسط آن را به حداقل برساند. GPT-4 در گفتگوهای ساده فرق چندانی با GPT-3.5 ندارد و تفاوت در موضوعات پیچیده‌تر آشکار می‌شود.

بدون شک یکی از قابلیت‌های مهم GPT-4 را باید امکان فهم تصویر و ساخت کپشن یا متن برای آن دانست که در دیگر نسخه‌های هوش مصنوعی Open AI حاضر نبوده است. البته این قابلیت برای همه مشتریان فعال نیست و امکان تست آن تنها در اختیار پلفرم مخصوص افراد نابینای Be My Eyes قرار گرفته است.

برای مثال، کاربران این پلتفرم می‌توانند عکسی از داخل یخچال خود را برای GPT-4 ارسال نمایند و علاوه بر دانستن محتویات آن، آموزش پخت غذا با مواد موجود در یخچال را نیز دریافت نمایند. با این وجود Open AI تاکید کرده که GPT-4 هنوز به طور کامل از اشتباه و خطاهای منطقی در امان نیست.

GPT-4 البته تا 82 درصد نسبت به ChatGPT 3 احتمال پاسخ دادن به سوالات غیر قانونی مانند نحوه ساخت بمب را کاهش داده است. اطلاعات پزشکی که می‌توانند باعث آسیب دیدن افراد شوند نیز در این بخش جای می‌گیرند.

در ادامه دو مدل زبانی GPT-4 و GPT-3.5 را مقایسه خواهیم کرد. در ابتدا باید به عملکرد خوب GPT-4 در آزمون‌هایی SAT که برای انسان‌ها طراحی شده‌اند اشاره کرد. یک دانش آموز با نمره‌های مشابه می‌تواند در بسیار از رشته‌ها و دانشگاه‌ها تحصیل نماید.

ربات هوش مصنوعی GPT-4 در مقابل GPT-3.5 یک مزیت بزرگ دیگر هم دارد و آن حافظه بیشتر است. در GPT-3.5 یا نسخه قدیمی ربات هوش مصنوعی ChatGPT، هر چت می‌توانست تقریباً حدود 8,000 کلمه (معادل چهار صفحه یک کتاب) باشد که این محدودیت در GPT-4 به طرز چشمگیری متحول شده است.

در GPT-4 هنگامی که متن یا نوشته طولانی‌تر از حدوداً 8,000 کلمه می‌شد، حافظه ربات پُر می‌شود و باید یک چت جدید ایجاد می‌کردید. بدیهی است ربات نوشته‌های پیشین شما را به خاطر نمی‌آورد. خبر خوب اینکه در ChatGPT 4.0 این محدودیت تقریباً به 64,000 کلمه (معادل 50 صفحه یک کتاب) تغییر پیدا کرده است.

نویسنده مطلب

|

سلمان شوهانی نژاد

|

283 بازدید
{{rateValue}} از 5 هیچ امتیازی برای این کتاب ثبت نشده است امتیاز شما : {{userRate}}