دسته بندی ها
محبوب ترین ها
شاید بهشون نیاز داشته باشید
عمومی / 27 دی 1401

معرفی کتاب: روان‌شناسی پول

وبلاگ شهر کتاب اهواز

«روان‌شناسی پول»، با زیرعنوانِ آموزش کاربردی و جذاب موفقیت مالی، عنوان کتابی است به قلم مورگان هازل که نشر کلید آموزش آن را به چاپ رسانده است. موفقیت مالی سخت نیست. مهارت آسانی است که نحوه رفتار در آن از دانش مهم‌تر است. اسم این مهارت «روانشناسی پول» است. هدف کتاب حاضر این است که به همه کمک کند تصمیمات مالی بهتری بگیرند. در این کتاب ۲۰ گزینه از مهم‌ترین اشتباه‌ها و دلایل رفتار بد مردم درباره پول توضیح داده شده است.

شاید میزان تجربه‌ی شما در زمینه‌ی پول‌سازی نسبت به تجربه‌ی کل دنیا عدد بسیار بسیار ناچیزی باشد، اما ممکن است نحوه‌ی تفکرتان ۸۰ درصد کل دنیا باشد. بنابراین، ممکن است دو نفر که به یک اندازه باهوش هستند، درباره‌ی علت بحران‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری درست، اولویت‌بندی، میزان ریسک و مسائل دیگر نظر کاملاً متفاوتی ارائه بدهند.

همه فکر می‌کنیم می‌دانیم دنیا چگونه پیش می‌رود، اما فقط بخش خیلی کوچکی از آن را تجربه کردیم.

میشل باتنیک، سرمایه‌گذار است او می‌گوید: «بعضی از اتفاق‌ها را باید تجربه کرد تا بشود آن‌ها را درک کرد.» همه‌ی ما به شکل‌های مختلف قربانی این حقیقت هستیم.

سال ۲۰۰۶، اولریک مالمندیار و استفان ناگل دو اقتصاددان از دفتر ملی پژوهش اقتصادی تحقیقات انجام‌شده در زمینه‌ی امور مالیِ مصرف‌کننده طی پنجاه سال اخیر را مطالعه کردند، مطالعه‌ی مفصلی درباره‌ی رفتار امریکایی‌ها با پول صورت گرفت.

در نظریه می‌گویم: «هرکس باید براساس اهداف و شرایط مناسب خودش سرمایه‌گذاری کند»، اما در عمل کسی این کار را انجام نمی‌دهد. این دو اقتصاددان فهمیدند تصمیم‌گیری‌های افراد در زمینه‌ی سرمایه‌گذاری به‌شدت به تجربه‌ی سرمایه‌گذاران هم‌نسل خودشان وابسته است، به‌خصوص تجربیات اوایل بزرگسالی آن‌ها.

اگر در دوره‌ای بزرگ می‌شدید که تورم زیاد بوده، در مقایسه با کسانی که تورم کمتری را تجربه کردند، بعداً در زندگی پول کمتری صرف خرید اوراق بهادار می‌کردید. اگر در دوره‌ای بزرگ می‌شدید که اوضاعِ بازار سهام خیلی خوب بوده، در مقایسه با کسانی که اوضاع بد بازار سهام را تجربه کردند، بعداً در زندگی، پول بیشتری صرف خرید سهام می‌کردید.

این دو اقتصاددان نوشتند: «طبق یافته‌های ما میزان تمایل افراد سرمایه‌گذار به ریسک کردن، بستگی به گذشته‌ی خودِ آن‌ها دارد.»

نه به هوش ربطی دارد، نه تحصیلات و نه کارکُشته‌بودن. فقط به شانس شما بستگی دارد که کِی و کجا به دنیا آمده‌اید.

نویسنده مطلب

|

سلمان شوهانی نژاد

|

74 بازدید
{{rateValue}} از 5 هیچ امتیازی برای این کتاب ثبت نشده است امتیاز شما : {{userRate}}